En anderledes og mere praktisk vinkel på hvordan malerkunsten ændrede sig gennem tiderne, og hvilke pigmenter og redskaber malerne benyttede.
Anne Gyrite fortæller om, hvorfor malerier fra middelalderen og renaissancen ofte holder sig bedre end megen moderne kunst (fra 1800-tallet og frem).
Hvad betød det for datidens malerkunst, når det rene blå pigment, kostede mere end at lægge guld på et billede? Og når de røde og gule var giftige af tungmetaller – og samtidig rasende dyre?
I kan også høre om; “hvordan man opbevarede egernhaler (hvis hår blev brugt til pensler) så disse ikke blev mølædte… “ Dette er bare et af mange interessante kapitler fra bogen “Il libro dell´ Arte”, “Bogen om malerkunsten’ af Cennini som skrev bogen omkring 1436.
Denne bog og en del andre gamle skrifter om livet og arbejdet med kunsten på de gamle værksteder byder på spændende detaljer, jeg gerne vil dele med jer.
Jeg medbringer forskellige redskaber og pigmenter på dagen, både autentiske og efterligninger af de historiske.